راه بیرون رفت از وضع موجود چه خواهد بود ؟
فخرزاد فخرزاد

دهقان و کشت و جویبار بیابان را فروختن

                                               قوم فروختن چه ارزان فروختن

 

بعد از سپری نمودن سالهای متواتر و جاری شدن اشک ٫ خون ٫ آتش . غارت ثروت های ملی ٫ مادی ٫ معنوی کشورما بواسط حاکمان مستبد کشور و حامیان خارجی آنها بالاآخره حوصله مردم کشور و جهانیان به سر رسید تااینکه صدای خود را بر ضد عاملین فساد گسترده بلند کرده درین رابطه طی هفته سوم عقرب سال 1388 کارشناسان ٫ آگاهان امور ٫ سران سازمانهای ملی وبین المللی ٫ دول ٫ کشورهای جهان ٫ اعضای پارلمان و مردم دردمند افغانستان در محافل و مراسم رسمی و غیررسمی از طریق وسایل جمعی غرض بیرون رفت از وضع موجود ابراز نظر نموده که چند مثال مشت نمونه خروار از آن خدمت خواننده گرامی قرار میدهم .  

خانم کلن تن در یک صحبت خویش اظهار داشت که دولت امریکا از حکومت آینده افغانستان شفافیت و اصلاح بیشتر را میخواهد او خواهان اقدامات مشخص شده اضافه نمود اداره و اصلاحات به ملاک عمل حکومت آینده مبدل شود در سخنان بعدی اش اظهار داشت حامد کرزی در دوره دوم ریاست جمهوری به فساد دولتی رسیده گی نماید و مدیریت را بهبود بخشد میافزاید که ما خواستار آن هستیم که حامد کرزی به دنیا نشان دهد تا به نیازیکه عیان است پاسخ دهد .

سازمان ملل متحد دریک نشست خویش انتخاب حامد کرزی را به حیث رئیس جمهور آینده کشور باوجود تقلبات گسترده صورت گرفته بود تائید نمود خواهان مبارزه با فساد و انجام وظایف امنیتی توسط قوت های افغانی در کشور شد .

آقای عثمانی رئیس نظارت مبارزه با فساد قانون گمرگ ها را زمینه سازی فساد در گمرکات متذکره و دستبرد دارایی های دولت خوانده و علت آنرا فعالیت کمیشن کاران در ارگانهای ذیربط میداند .

آقای عثمانی در سخنان دیگر از عدم امکانات منابع لازم در رابطه تقویه نهادها مثل کمک تخنیکی اختیارات لازم قانونی در مبارزه با فساد نیز یادآور شده .

اشرف غنی احمدزی ثبت دارائی های مقامات ذیصلاح قناعت بخش نمیخواند اضافه مینماید موجودیت دارائی ها چیز دیگر است و ثبت دارائی ها که بنام برادران ٫ خواهران ٫ خانم ها ٫ اولادهایشان در داخل و خارج کشور ثبت شده چیز دیگر .

لوی څارنوال کشور میگوید تحقیقات دوسیه های یک عده وزراء موجود تکمیل شده منتظر دستور رئیس جمهور کشور درین رابطه میباشد و متهم بودن یک عده وزراء سابق ومقامات ارشد دولتی در فساد اداری نیز یاداور شده و عوامل عمده آنرا معامله با قراردادی ها و خریداریها خوانده درین رابطه خواهان یک محکمه اختصاصی شده است .

مسولین وزرات مالیه کشور در حالیکه از موجودیت فساد گسترده در ادارات را تائید میکند اضافه مینماید که اکثریت کمک های جهانی به افغانستان صورت گرفته توسط کشورهای دونر به مصرف رسیده .

نماینده گان و سخنگویان سازمانهای داخلی و بین المللی سران کشور آگاهان امور و عده مردم عامل فساد داخل و خارج دستگاه دولت افغانستان را موجودیت جنگ سالاران ٫ مافیای مواد مخدر ٫ اقتصادی ٫ زمین ٫ ناقضین حقوق بشر و حامیان خارجی آنها را در نقاط کلیدی کشور دانسته و میدانند .

آقای عثمانی در یک مصاحبه دیگر از تصامیم جامعه جهانی برعلیه فساد اداری استقبال نموده اضافه نمود که ادارات به یک بازنگری نیاز دارند ادامه میدهد بعضی از ملکیت های دولتی بواسط مسولین امور غضب شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

وزیر مالیه کشور میگوید یک کمیته بازنگری زیرنام ابتکار شفافیت صنعت در رابطه به قراردادهای استخراج معادن جدیدا˝ ایجاد شده کمیته موصوف تمام قراردادهای را از جمله یک صدو هفتاد قرار دادها که تا الحال با شرکت های خصوصی صورت گرفته بررسی خواهد کرد .

رئیس ولسی جرگه میگوید دوسال از حادثه کربلای ولایت بغلان میگذرد که در واقعه متذکره شش تن اعضای ولسی جرگه همرای پنج تن محافظین ٫ هفتادوتن شاگردان و پنج تن استادان به شهادت رسیدند تاهنوز مسولین امنیتی ٫ عدلی ٫ قضایی نتوانسته عاملین آنرا مورد بازپرس قرار دهند اضافه نمود تاهنوز تروریزم بصورت مشخص تعریف نشده است .

وزیر خارجه اافغانستان میگوید جامعه جهانی در رابطه به کلمه جنگ سالاران سیاست دوگانه را اختیار کرده ادامه میدهد مشکل جامعه جهانی و کشورهای غربی آنست جنگ سالارانیکه به نفع آنها هستند خوب هستند و آنهائیکه به نفع آنها عمل نمی نمایند خوب نیستند میافزاید درین رابطه باید بین آنها فرق گذاشته نشود علیه آنها بدون تمایز اقدام شود .

مردم میگویند در کشورما سخنان زمانی زده میشود که بیش ازیک صدوچهل کشور جهان در جلسه پنج روزه در مرکز کشور قطر کنواسیون مبارزه با فساد را امضا کردند .

عبدالغنی غنی عضو سنا کشور میگوید حالا که وظایف ما ختم شده مردم از ما پرسان خواهند کرد که درین چهار سال چه کردید ؟ دیگر جوابی نداریم که چه کردیم هرکاریکه کردیم دروغ کردیم اگر پیشنهاد کردیم دولت دروغ گفت سنا دروغ گفت و خودما دروغ گفتیم ادامه میدهد همه دنیا میدانند از پائین تا بالا کج است .

به باور مردم و آگاهان امور عامل چالشهای فوق ذکر انجام اعمال خصمانه عده از کشورهای منطقه و جهان بر علیه کشور و مردم ما بوده که هنوزهم بخاطر دستیابی به اهداف شوم خویش بازیهای را در عقب پرده انجام داده و میدهند اضافه مینمایند تازمانیکه کشورهای متذکره از حمایت گماشته شان مانند جنگ سالاران ٫ زورمندان ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ مافیای مواد مخدر ٫ اقتصادی ٫ زمین ٫ مردم ستیزان ٫ قانون ستیزان ٫ فرهنگ ستیزان ٫ زن ستیزان و حامیان خارجی آنها صادقانه دست بردار نشوند نمیتوان انتظار یک حکومت موثر کارایی را که بتواند گامهای استوار ٫ صادقانه ٫ آزادنه برعلیه فساد بردارد داشت زیراکه هنوزهم کشورهای ذیربط از مبدل شدن افغانستان به پایگاهی مافیای مخدر جهانی و میدان نبرد کشورکشایان بهره برداری نظامی ٫ سیاسی ٫ اقتصادی ٫ فرهنگی نموده و می نمایند .

رئیس مشرانو جرگه افغانستان اظهار داشت .

نیروهای خارجی نمی خواهند بساط تروریزم در افغانستان برچیده شود اضافه نمود بارها به قوت های بین المللی در رابطه و وسایل و علل تروریزم گفته ام یا اینکه نمیخواهند بساط تروریزم از کشور ما برچیده شود یا کدام پلان دیگر دارند که ما نمیدانیم ادامه داد حکومت افغانستان نیز مبارزه جدی درین رابطه نه نموده است.

یک تعداد زندانیان در محبس قندهار دست به اعتصاب غذایی زده حبیب اله رضوانی رئیس محابس وزارت عدلیه آنها را محبوسین سیاسی خواند ادامه داد کسانی هستند به جرایم امنیتی دست زده اند .

پرویز مشرف رئیس جمهور اسبق پاکستان میگوید مسولین افغانستان بخاطر به ضد پاکستان حرف میزنند که زیر تاثیر استخبارات هندوستان قرار دارند .

مسولین امور کشور گفته های آنرا غرض آلود خوانده اند .

در حالیکه رسانه ها از گفتگوهای پشت پرده مقامات برتانوی با نماینده گان طالبان افغانی غرض نصب آنها به قدرت دولت آینده افغانستان خبر میدهند اما نخست وزیر بریتانیا برای مردم خویش اظهار داشت که ما غرض جلوگیری از به قدرت رسیدن طالبان و القاعده در افغانستان به وظایف خویش ادامه میدهم .

مردم میگویند که آفتاب به دو انگشت پت نمیشود .

سخنگوی وزارت دفاع ملی میگوید اگر کشورهای خارجی تعهدات خویش را در مورد تقویه اردو مدرن عملی سازند ما توان آنرا داریم که در ظرف چهار سال آینده تامین امنیت کشور خود را بدوش بگیریم .

مردم مارا عقیده برآنست تازمانیکه آی اس آی در خدمت کشورهای بزرگ از جمله امریکا ٫ بریتانیا قرار داشته باشد کشورهای مذکور به هیچ وجه نمیخواهند اداره متذکره را درین رابطه از خود ناراضی سازند زیراکه بزرگترین دستاورد نظامیان و اداره فوق ذکر منحل نمودن قوای مسلح افغانستان از جمله نیروی شش صد هزار نفری قوای مسلح ٫ مدرن ٫ مجهز کشورما بوده و میباشد .

به تاریخ 1388/8/19 بخاطر تجلیل فروریزی بیست سالگی دیوار برلین جلسه به اشتراک نماینده گان و سران جهان بشمول یک عده سالخورده گان در آلمان دایر شد عده از اشتراک کننده گان متذکره فروریزی دیوار متذکره را نماد آزادی خواندند .

مردم میگویند با فروریزی دیوار مذکور کشورهای غربی ده ها دیوار دیگر را بخاطر دربند کشیدن مردمان کشورهای منطقه جدیدا˝ بوجود آورده که سالهاست که در دام پوشش آن زیرنام مبارزه با مواد مخدر ٫ تروریزم ٫ جنایات سازمان یافته ٫ ناقضین حقوق بشرگیر مانده ایم وشعله های آتش و خون آن مارا بسوی نابودی سوق مینماید .

میافزایند کسانیکه به آزادی دیگران ارج نمگذارند اصلا˝ به مفهوم آزادی پی نبرده و میخواهند غرض دستیابی به ثروتهای مادی و معنوی سایر ملت ها و کشورها کسب آزادی ٫ دموکراسی و تامین حقوق بشر را بهترین وسیله قرار دهند .

مردم از ناحیه عدم سرپناه و سایر مشکلات بیجا شده گان در ولایت کابل و جوزجان سخت نگران میباشند .

درین اواخر پولیس پاکستان به گرفتاری صدها تن مهاجرین اقدام نموده مردم ما از برخورد غیر انسانی آنها در مقابل مهاجرین سخت نگران میباشند از طرف دیگر روزانه هزاران مهاجر افغانی با انجام لت و کوب توهین و تحقیر پولیس کشور ایران دوباره رد و مرز میشوند .

وزارت صحت عامه کشور برای سه هفته غرض جلوگیری از شیوع انفلونزای خوکی حالت اضطرار را در کشور اعلان نموده است این کار زمانی صورت میگیرد که ده ها تن از گزند سگ های دیوانه ولگرد درامان نمانده از طرف دیگر هزاران تن به امراض های مختلف از ناحیه آلوده گی هوا و خرابی محیط زیست ٫ تورید انواع ادویه های طبی بی کیفیت مبتلا شده اند سخت رنج میبرند باوجود از آن عده شهروندان ما با کشتن سگ های فوق ذکر مخالفت نموده میگویند که سگ های متذکره باعث شده که امنیت ما گرفته شود در غیر از آن خانه های ما سرقت خواهد شد .

قاچاق سنگ های قیمتی ٫ آثار باستانی جریان داشته باشنده گان ولایات شرقی از جمله ولایت ننگرهار به نسبت قطع اشجار مثمر وغیرمثمر که بواسط زورمندان ادامه دارد سخت نگران میباشند .

داود داود معین وزارت داخله افغانستان از گرفتاری دوگروپ عمده قاچاقبران منطقه خبر داده اضافه مینماید که ده ها تن مواد مخدره را نیز گرفتار نموده اند ادامه میدهد که طی ماه گذشته ده هاتن از آنها محاکمه شده اند میافزاید که طی چهار سال آینده مواد مخدر در کشور محو خواهد شد .

مردم و آگاهان امور اقدام فوق ذکر را یک گام خوب در مبارزه با مواد مخدره دانسته اضافه مینمایند به نسبت اینکه مافیای جهان کشورمارا به پایگاه اساسی مواد مخدر مبدل ساخته اند با براه انداختن جنگ تریاک و کشتار صدها هزار تن توانسته اند سالانه ملیارده ها دالر سود بدست آرند و چیزیکه نهایت قابل تشویش بوده ریشه هراس افگنی و تروریزم از مواد مخدر آبیاری شده کشورکشایان نیز میخواهند حریفان خود را با ادامه جنگ مذکور از پا در آورند درین حالت ادعای مسولین امور بدون جلب همکاری صادقانه کشورهای منطقه و جهان یک شعار میان تهی چیز دیگری نخواهد بود .

سفیر امریکا در کابل پیام به اوباما فرستاده در آن تذکر داده است که اعزام بیشتر سربازان به افغانستان برای استقرار امنیت موثر کاری نبوده و در رهبری دولت به رهبری حامد کرزی ابراز تردید نموده است وی افزدو هدف آن اصلاحات در داخل دولت افغانستان میباشد .

مردم میگویند دولت پاکستان میخواهد یک حکومت دست نشانده و تابع را در کشورما جابجا سازد از همین لحاظ است که از عده افراد دلخواه زیرنام طالبان دفاع نموده و جای تاسف است که درین رابطه حلقات ارتجاعی عرب و عده از کشورهای جهان نیز بخاطر انجام اهداف فوق پافشاری مینمایند .

رقابت های خصمانه عده از کشورهای منطقه و جهان نیز سبب شده که مردم و کشورما ماهنوزهم در طوفان آتش و خون دست و پا زنند اگر درین راهبرد خویش بازنگری نه نمایند جنگ دوامدار خونین طاقت فرسا دامن رسوایی آنها را به جهانیان بلند خواهد کرد بی مورد نیست که سرزمین ما را هدیره امپراطورها در طول تاریخ خوانده اند .

چیزیکه قابل توجه است یک عده کشورها همکاری آینده خود را مربوط به ایجاد دولت آینده مشروع وانمود کرده اند طوریکه مشاهده میشود در جمله حامیان حامد کرزی که برای آنها وعده کرسی های بلند را نموده با بلند کشیدن آنها مشروعیت حکومت آینده مورد سوال قرار خواهد گرفت .

وقت آن فرا رسیده که کشورهای متذکره به خردگرایی ٫ تخصص گرایی ٫ واقعیت گرایی تن دهند بجای اعمال دامن زدن رقابت های نظامی ٫ رقابت های سالم اقتصادی ٫ اجتماعی ٫ فرهنگی را جای گزین سازند .

به باور آگاهان امور اگر کشورهای منطقه و جهان غرض تامین صلح و ثبات و خاموش ساختن آتش جنگ تامین حاکمیت قانون عدالت اجتماعی ٫ راهبرد عالمانه ٫ صادقانه و واقعبینانه را جاگزین توسعه طلبی و جنگ افروزی ننمایند نمیتوان به آینده صلح آمیز در کشور و منطقه امیدوار بود .

یکی از راهای اساسی حیات بخش نجات این کشتی شکسته و رسیدن به سواحل مقصود ایجاد یک دولت موثر کارایی و مشروع که مورد اعتماد اکثریت مردم ما کشورهای منطقه و جهان باشد بوده ومیباشد درغیر از آن با ادعای کاذب ٫ ریاکارانه زیرنام مبارزه با فساد نمیتوان ازین بحران پرتلاطم کشتی ورشکسته را نجات داد   .


November 14th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات